mercredi 17 mars 2010

Tydzien swistaka w Bretanii/Bretagne en mars

W zeszlty tygodniu bylam na szkoleniu w Bretanii, po raz drugi w tym samym miejscu. Wrazenia... Najwieksza zaleta tego szkolenia bylo znowu sie zobaczyc z Christophem, Cyrilem i Maiwenn (prowadzacymi szkolenie). Czulam sie tam jak gospodarz a nie jak gosc bo oni od razu mnie ropoznali i traktowali jak czlonka ich ekipy a nie wolontariuszke, miejsca byly te same wiec czesto padalo zdanie: idzcie za Justyna bo ona wie gdzie jest sala itp. Uwielbialam to. A poza tym oni nic sie nie zmienili... faceci 38 lat a zachowywali sie jak dzieci, zartowali, wyglupiali sie. Podczas pierwszego szkolenia Christophe nieswiadomie zamiast „cheating” mowil „shiting” a teraz , kucharza nazywal „cookmen” a najlepsze ze nie wiedzial ze mowi niepoprawnie:) Ale zeby nie bylo, nie smieszylo mnie to ze nie zna dobnrze angielskiego bo jego angielski jest i tak duuuzo lepszy niz moj tylko zabawne bylo to przekrecanie slow:) . On jest rewelacyjny. I co jest wazne mozna bylo tez pogadac z nimi powaznie. I widac ze naprawde zalezy im na tym zeby nam pomoc.
Ale z drugiej strony szkolenie to niczym mnie nie zaskoczylo, te same informacje nam podawali, niemalze taka sama forma ich przekazania z niewielkimi zmianami, wiec jak Cyril zartobliwie mowil, „a teraz bedzie niespodzianka” to ja wiedzialam co to za niespodzianka... dobrze ze chociaz w czwartek zorganizowali nam wycieczke i nie byla to znowu wyspa Brehat tylko plaze z glazami liczacymi 3 miliony lat w okolicach Lanion. A co do wolontariuszy... Najbardziej zapamietam Thuy, wolontariuszke z Wietnamu. Bardzo radosna, usmiech miala na stale przyklejony do twarzy:) Dodajac do tego fakt ze bardzo malo mowila (nie znala francuskiego, a nawet jakby znala to mysle ze tez by taka cicha byla), miala 1,30 wzrostu i ubierala sie w dzieciece ubrania, wszystko to sprawialo ze bardzo sie wyrozniala na tle innych wolontariuszy, jak dla mnie w sensie baaaardzo pozytywnym. A i spotkalam Handan wolontariuszke z Turcji ktora poznalam na imprezie w Orleanie wieki temu.
A co jeszcze bylo charakterystycznego, wyrazenie "c'est chiant" co w bardzo potocznym jezyku znaczy ze cos jest upierdliwe, z tym ze inni wolontariusze nie do konca chyba wiedzieli co oznacza bo go uzywali przy kazej okazji. A i jeszcze gralismy w gre "couille, couille", przy czym tez nikt nie wiedzial co oznacza ta nazwa... uswiadomil nas Cyril, ktory okreslil gre jako jako bardzo wulgarna...tzn. sama w sobie wulgarna nie byla bo to zabawa dla dzieci z przedszkola tylko ze nazwa oznacza wulgarne okreslenie na meskie narzady.

Bretagne en mars
La semaine dernière je passais en Bretagne. Je participais à un séminaire pour les volontaires. Pour la deuxième fois dans le même endroit. Mes sentiments… C’était vachement super de se voir encore fois avec Christophe, Cyril et Maiwenn (les formateurs/animateurs). Je me sentais comme la hôtesse, pas comme une invitée. Ils m’ont reconnue tout de suite et ils me traitaient très amicales, les lieux ne s’sont pas changé donc souvent ils disaient : suivez Justyna, elle sait où se trouve ça… j’ai adoré ça. De plus ils aussi restaient les mêmes… ça vaut dire leur comportement :) les hommes de 38 ans qui se comportaient comme les grandes enfants, ils rigolaient bcp, faisaient des petites bêtises, etc. Pendant le premier séminaire Christophe au lieu de dire « cheating » ils avait dit « shiting », maintenant pour dire « cuisinier » en anglais il a inventé le mot « cookmen » :) c’était génial :). Je ne rigole pas de sa connaissance de la langue anglaise car quand même il parlait mieux anglais que moi, mais c’était rigolo les mots qu’il a inventés. Mais je dois dire qu’on peut également parler avec eux sérieusement. Ils vraiment ont voulu nous aider. La discussion qui était importante pour moi, c’était un bilan individuel avec Christophe.
Mais d’un autre côté, toutes les informations qu’on nous a donné pendant ce séminaire étaient les mêmes et presque la même façon de les transmettre. Quand Cyril disait « et après il y aura une surprise », je savais quelle surprise…Heureusement une visite locale a eu lieu dans l’autre endroit. Nous sommes allés à la plage à côte de Lanion où il y avait les roches de 3 millions ans. Et les autres volontaires… La personne que je me rappelle le plus était la volontaire vietnamienne. Elle ne parlait pas beaucoup mais elle était super joyeuse, elle avait le sourire collé sur le visage à demeure :). Je pense qu’elle me parait sympa car elle ressemble à moi. Et j’ai rencontré aussi Handan la volontaire turque avec qui j’avais fait la connaissance pendant la fête à Orléans. Super communicative personne. Et ce qu’était amusant : tout les volontaires répétaient tout le temps la même expression : « c’est chiant » en ne sachant pas ce qu’elle signifie exactement. Ils l’ont utilisée à chaque occasion. Et ce que je me rappelle... le mardi soir nous avons joué à très vulgaire jeu qui s'appelle « couille, couille »:)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire